Válassza az Oldal lehetőséget

A gyógyító erdő
A gyógyító erdő

Szerző:
Balassa Margó

2020.11.27.

Olvasási idő:

Olvasási idő: 4 perc

„Időnk van, lábunk van, miért ne gyalogoljunk? ” /régi turistabölcsesség/

Egy erdei séta, a mezőn való kószálás, vagy akár egy városi park padján való pihenés során mindannyian megtapasztalhatjuk, milyen üdítő, lelket simogató kint lenni a természetben. Nagy erdőjáró és természetrajongó révén úgy gondoltam, hogy semmi újat nem tudhatok meg ebben a témában, hiszen két és fél évig kint éltem az erdő közepén, Gyűrűfű Ökofaluban.

Mégis kíváncsivá tett a tudományos magyarázata, és elkezdtem keresgélni „erdőterápia” témában – nagyon örülök a döntésnek, mert úgy érzem, most sokkal mélyebben át tudom élni a természet csodáját.

Különböző kutatások és felmérések alapján, lássuk, miért jó a természetben lenni:

  • erősíti az immunrendszert,
  • növeli az energiánkat,
  • nyugtatja az idegrendszert,
  • csökkenti a vérnyomást,
  • pihenteti a túlterhelt agyat, javítja a memóriát,
  • elmulasztja a dühöt, enyhíti a szorongást és a depressziót,
  • javítja a test, a szellem és a lélek együttműködését,
  • fokozza a kreativitást,
  • emeli a szerotonin (boldogsághormon) szintjét.

Vajon mitől van az erdőben sétálásnak ilyen jótékony hatása?

A fák különböző növényi illóolajokat, úgynevezett fitoncidokat bocsátanak ki, amelyek bizonyítottan gyógyító hatásúak: erősítik az immunrendszert, fokozzák szervezetünk védekező képességét.

Ami még nagyon jó hír, hogy nem csak az egészségünknek, a hangulatunknak, hanem a szépségünknek is jót tesz az erdőterápia. Egyrészt javít az alvási szokásainkon: több alvással vége a karikás szemnek, a fáradt arcbőrnek. Másrészt a mozgás bőséges oxigénhez juttatja a szervezetünket, amely gyulladásgátló, antibakteriális hatású, ráadásul serkenti a kollagéntermelést is.  Nem kell drága arcpakolásra, kezelésekre költeni, napi sétával ingyen juthatunk hozzá. 🙂

Hogyan teheted teljesebbé, még hatásosabbá a sétáidat?

Próbáld meg minden érzékszerveddel élvezni az erdőt, a mezőt:

  • vegyél mély levegőt, érezd az erdő illatát, lélegezd be a gyógyító fitoncidokat,
  • nézd az erdő színeit, a zöld ezernyi árnyalatát, a virágok sokszínű pompáját,
  • hallgasd az erdő hangjait: a madarak énekét, a szellő suttogását, az állatok neszét, a patak csobogását,
  • sétálj mezítláb a fűben vagy a homokban, simítsd meg egy fenyő friss, tavaszi hajtását, vagy a zsenge mohaszőnyeget,
  • fordítsd a fejed a nap felé, élvezd simogató melegét.

Indulj el, vegyél egy mély levegőt, és lélegezd be a friss, oxigéndús, illatos erdei levegőt!

Indulj el akkor is, ha fáradt vagy – ha sétálsz egyet, felüdülsz tőle, elmúlik a fáradtság!

Indulj el akkor is, ha rossz kedved van – séta közben boldogsághormon termelődik, jobban fogod magad érezni!

Indulj el akkor is, ha fázol, rossz idő van – a mozgástól felmelegszik az egész tested, a szíved, a lelked.

Indulj el akkor is, ha sok a dolgod, nincs időd – egy séta a jó levegőn, és sokkal jobban megy a munka.

Minden nap sétálok, akkor is, ha fáradt vagyok, ha fáj a derekam… Néha nagyon nehéz elindulni, de hidd el nekem, utána sokkal, de sokkal jobban érzem magam. A ritmikus mozgás megnyújtja az ízületeket, serkenti a vérellátást, csillapítja a fájdalmat.

Mindannyian boldogok és egészségesek szeretnénk lenni, és ha van rá megoldás, miért ne tennénk érte? Persze minden problémánkat nyilván nem oldjuk meg napi fél óra sétával, de az életminőségünkön legalább egy picit biztosan javítani tudunk. 🙂

Felhasznált irodalom:

Ivens, Sarah: Erdőterápia, Budapest: Libri, 2018. 257 p.

A falu hangjai

A falu hangjai

Vasárnapi idill A nagyváros zajától megcsömörlött értelmiségiek szívesen vesznek parasztházat egy faluban. Őket itt...