Válassza az Oldal lehetőséget

Büntetés helyett meditáció – pozitív “fegyelmezés” az iskolában
Büntetés helyett meditáció – pozitív “fegyelmezés” az iskolában

Szerző:
Balassa Margó

2021.08.09.

Olvasási idő:

Iskola, ahol a pedagógusok nem büntetnek

Mindig nagy örömmel olvasok olyan iskolákról, ahol a pedagógusok nem ítélkeznek és büntetnek, hanem megoldásokat keresnek a meglévő problémákra. Most egy olyan zseniális módszerre találtam rá, amely bárhol könnyen megvalósítható lenne: egy iskolában meditációs szobát rendeztek be a diákoknak. 

A baltimore-i W. Coleman Általános Iskola egyik termének már a berendezése is nyugalmat áraszt. Barátságos világítás, pihe-puha párnák, kényelmes meditációs matracok és levendula illat fogadja a gyerekeket. Itt töltik a “büntetésüket”, meditálással. 

Baltimor lakosainak csaknem negyede él a szegénységi küszöb alatt. “Gyermekeink egy része hajléktalan. Néhányan olyan helyzetekből jönnek iskolába, amikor nincs otthon világítás vagy ennivaló. Látják, hogy bűnözés folyik a környékükön” – mondta Carlillian Thompson igazgató. “Tehát nagyon igyekszünk, hogy ez olyan hely legyen, ahol a gyerekek biztonságban érzik magukat, és ahol kielégítik szükségleteiket.” 

A Holisztikus Élet Alapítvány dolgozói mesélik, hogy sokszor olyan diákokkal is foglalkoznak, akiknek a szülei éppen börtönben vannak. Már olyan is történt, hogy egy kisgyerek, akit a meditációs szobába küldtek, szinte közönyösen közölte: “A nagyapámat tegnap lelőtték”. 

Sokszor fogalmunk sincs mi játszódhat le egy-egy kisgyereke fejében, mi történt éppen otthon, amit a “rosszalkodásban” ventilál ki. 

Meditációval a nyugalomért

Azokat a diákokat akik zavarják az órát, a pedagógusok a meditációs szobába küldik. Az alapítvány munkatársai beszélgetnek a gyerekekkel, kérik, hogy meséljék el miért küldték oda őket, mi történt otthon, hogy érzik magukat. Majd az ott dolgozók segítségével nyújtózkodnak, jógáznak és mély légzést gyakorolnak. 

Egy fiút éppen az interjú alatt küldték a terembe, mert nagyon zaklatott volt matematika órán. Elvégeznek egypár gyakorlatot, majd Michelle Lee, az alapítvány munkatársa megkérdezi, hogy nyugodtabbnak érzi-e magát. A gyermek igennel válaszol, majd visszatér az osztályterembe. Általában megkérik a gyerekeket, hogy másnap menjenek vissza gyakorolni a meditációt. 

Bár a meditációs szoba nem csodaszer, de mégis láthatóan nagyon jó eredményeket érnek el vele: 

“Amikor a gyerekek lejönnek ide, mind zűrösek és zaklatottak”-mondta Dacari, egy harmadik osztályos, aki a Mindful Moment Room-t az iskola három évvel ezelőtti megalakulása óta használja. “Amikor elhagyják a szobát, békések és csendesek, és készen állnak a munkájuk elvégzésére.” 

Régebben a bajba jutott diákoknak az igazgatói irodába kellett menni , de amióta a meditációs szoba létezik, az igazgató szerencsére nemigen látja a gyerekeket fegyelmi kérdésben. 

De ez még nem minden. Az iskola tanulói 15 perces vezetett meditációval kezdik és fejezik be a napot. Sőt, napközben is bármikor lehetőségük van jógázni a gyerekeknek. 

Egyre több iskola csatlakozik

Az ötletet időközben más helyi iskola is átvette, és az alapítvány igyekszik minél több, távolabbi iskolával is megismertetni az eredményeket, bővíteni a programot.  

“Ezek a gyerekek, akiket sok stressz ér, nagy feszültséggel érkeznek az iskolába. Testük riasztórendszere be van kapcsolva, így felkészülhetnek “harcra vagy menekülésre”, és nem tudnak nyugodtan ülni és figyelni – magyarázta Mendelson. 

De ha lehetőséget adunk arra, hogy mélyen lélegezzenek, és figyelmüket önmagukra összpontosítsák, ne pedig a külső eseményekre, ez hatékony módja lehet a stressz leküzdésének, a figyelem javításának és a nyugalom elérésének – teszi hozzá.” 

Előző cikkünkben elolvashatod Balassa Réka tollából, hogy milyen az ő álomiskolája:

Az én álomiskolám

#Stopbántalmazás

#Stopbántalmazás

Született egy impulzusbejegyzés a privát facebook oldalamra a #stopbántalmazás jegyében. Leírni is fájdalmas, a...