Válassza az Oldal lehetőséget

Egészségre fel! – Avagy a növényi étrend a megoldás? 2.
Egészségre fel! – Avagy a növényi étrend a megoldás? 2.

Szerző:
Balassa Margó

2020.11.24.

Olvasási idő:

Olvasási idő: 4 perc

Dr. Greger a könyvében részletesen leírja, az amerikai vizsgálatok alapján, hogy milyen ételeket ajánlott fogyasztani, és mi az, amit jó elkerülni. Nagyon meggyőzőek a kutatások, aki a háttérre is kíváncsi, szeretettel ajánlom a könyvet, tényleg nagyon érdekes. Nem túl tudományos, és annak is könnyű megérteni, aki nem szakember a témában.

Először gyors tempóban elolvastam, mert nagyon kíváncsi voltam az egészre együtt, majd fejezetről fejezetre kiveséztem. Mivel anyai ágon tarolnak a rák különböző formái, de legfőképpen az emésztőszervi megbetegedések, számomra a egyik legfontosabb része a könyvnek: Hogy ne halj bele az emésztőszervi daganatos betegségekbe (Dr. Greger: Hogy ne halj meg, p. 92). A vizsgálatok kimutatták, hogy azokban az országokban, ahol nagyon alacsony a megbetegedések száma, igen kevés húst esznek, helyette sok zöldséget, hüvelyeseket (babot, lencsét, csicseriborsót) és sokféle fűszert, amelyek közül kiemelkedően jó megelőzésre a kurkuma.

Dr. Greger összeállított egy táblázatot, miből és mennyit érdemes fogyasztani. Egy kicsit soknak tűnik számomra a mennyiség, tehát inkább az arányokra koncentráltam, de a táblázat szempontjait vettem figyelembe.

Napi 12 nélkülözhetetlen összetevő:

AdagÖsszetevő
☺☺☺Babfélék
Bogyós gyümölcsök
☺☺☺Egyéb gyümölcsök
Keresztesvirágú zöldségek
☺☺Leveles zöldek
☺☺Egyéb zöldségek
Lenmag
Diófélék
Fűszerek
☺☺☺Teljes kiőrlésű gabona
☺☺☺☺☺Italok
Testmozgás

Melyek ezek az összetevők?:

A “mértékegység” , vagyis az egy adag általában fél bögrét jelent, kivétel pl. a folyadék.

Babfélék: fél bögre főtt bab, borsó, lencse, feles borsó, tofu vagy tempe, negyed bögre humusz vagy babkrém.

Bogyós gyümölcs: fél bögre friss, vagy negyed bögre aszalt cseresznye, szőlő, málna, stb. Ami érdekes,  ide tartozik a babán és a görögdinnye is.

Egyéb gyümölcs: a bogyósokon kívül minden más gyümölcs, és a paradicsom.

Keresztesvirágú zöldségek: káposztafélék és a brokkoli.

Leveles zöldek: spenót, sóska, mángold stb.

Egyéb zöldségek: minden más zöldség.

Lenmag: egy evőkanálnyi őrölt lenmag. Arra nagyon kell figyelni, hogy utána sok folyadékot kell fogyasztani, mert különben székrekedést lehet tőle kapni.

Diófélék: negyed bögre dió, mogyoró, vagy két evőkanálnyi magvaj.

Fűszerek: az általában használt és kedvelt fűszerek mellett napi negyed teáskanál kurkuma javasolt.

Teljes kiőrlésű gabonafélék: ide tartozik a zabkása, barna rizs, amaránt, hajdina, főtt tészta, a teljes kiőrlésű kenyér.

Ital: egy adag 3,5 dl folyadéknak felel meg, tehát 1,75 liter, amit kicsit kevésnek tartok, én minimum 2,5 liter folyadékot fogyasztok egy nap, nyáron még ennél is többet, 3,5 litert. Persze ezt is mindenkinek magának kell érezni, hogy neki mennyi a jó.

Testmozgás: 90 perc séta, vagy 40 perc aktív mozgás.

De hogyan tudom ezt beilleszteni a mindennapi étkezésbe?

Akár a mennyiséget, akár a fogyasztandó ételfajtákat nézem, már látom előre: ezt nem tudom naponta elfogyasztani, legfeljebb csak törekedni tudok rá. A legnehezebb a leveles zöldek, mert az szinte alig van étlapon. Ezt úgy oldottam meg, hogy vettem búzafűport, a délelőtt készítek egy turmixot, benne a lenmag, zöldség, búzafűpor és kurkuma. Ezt gyorsan megiszom, brrr, nincs valami kellemes íze, de minél többször iszom, annál könnyebben megy le, ki tudja, egyszer lehet még szeretni is fogom. ☺ A többi összetevőt (persze kisebb mennyiséget) nagyjából sikerül beilleszteni az étkezésbe. Minden nap nem tudok pl. keresztesvirágú zöldséget sem fogyasztani, de a héten négy alkalommal sikerült.

Következő héten egy étlaptervet osztok meg veletek, és addigra már lesz több tapasztalatom, mennyire sikerül tartani a húsmentességet. ☺

Felhasznált irodalom:

Greger, Michael: Hogy ne halj meg. Budapest: Édesvíz, 2019. 536 p.

#Stopbántalmazás

#Stopbántalmazás

Született egy impulzusbejegyzés a privát facebook oldalamra a #stopbántalmazás jegyében. Leírni is fájdalmas, a...