Válassza az Oldal lehetőséget

Egészségre fel! – avagy a növényi étrend a megoldás?
Egészségre fel! – avagy a növényi étrend a megoldás?

Szerző:
Balassa Margó

2020.11.14.

Olvasási idő:

A műtétem óta, azaz legalább 10 éve küzdök emésztési problémákkal. Persze próbáltam ellene tenni eddig is, igyekeztem egészségesen táplálkozni (vagyis azt hittem): napi kétszer gyógynövényből készült teát ittam, natúr zabpelyhet ettem reggelire és vacsorára, gyümölcsöt/zöldséget igyekeztem minél többet fogyasztani, 2,5-3 liter vizet meginni egy nap, stb. Kicsit javított a helyzeten, de nem oldódott meg teljesen.

Ettől függetlenül nem adtam fel, meg akartam találni a megoldást. A témában való kutatás közben egyszer csak egy érdekes könyv került a kezembe: Dr. Michael Greger „Hogy ne halj meg” című írása. Döbbenetes hatással volt rám, alig tudtam letenni. Mondanom sem kell, nagyon gyorsan kiolvastam, pedig kb. 500 oldalas a kötet.

Hogy miről szól a könyv? Tudományosan bizonyított módszerekről, melyeknek segítségével elkerülhetőek azok a betegségek, amelyek a korai halálhoz vezetnek (például rákos daganatok, szív-, vese-, cukorbetegség).

Alapos részletességgel ír a miértekről és a hogyanokról. Miért hagyjuk el a hús, a tej vagy a cukor fogyasztását, és mit együnk helyette.

Dr. Greger azt állítja, ha négy egyszerű dolgot be tudnánk tartani, már akkor 70%-al csökkenne a krónikus betegségek aránya. Mi ez a négy dolog: „ne dohányozzunk, ne hízzunk el, mozogjunk naponta fél órát, és étkezzünk egészségesebben: azaz fogyasszunk minél több gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonafélét, és minél kevesebb húst.”

Arra gondoltam, hogy egy hónapig kipróbálom a húsmentes (mindenmentes) étkezést, követve Dr. Greger tanácsait. Mivel egyik napról a másikra ez nem fog menni, úgy döntöttem minden egyes nap elhagyok valamit, és valami újat hozok be az étrendembe. Egy hónapos kihívás magamnak, magamért. A tapasztalataimat pedig megosztom Veletek. 😊

1. nap

A legnehezebbel kezdtem: elhagyom a TEJET

Ez azért nagyon nehéz nekem, mert szinte függő vagyok, tejben áztatott zabpehellyel kezdtem és fejeztem be a napot, és imádtam. De a könyvben azt olvasom: „a tejben található hormonok, illetve egyéb növekedési tényezők stimulálhatják bizonyos hormonérzékeny tumorok növekedését”. Dr. Greger még olyan kutatásról is beszámol, amely azt mutatta ki, hogy nem erősíti a csontokat, mint ahogy eddig hittük, hanem ellenkezőleg, gyengíti őket.

Huh… akkor muszáj lemondani róla, kétszer 10 perc öröm helyett egészség, szerintem nem olyan nagy áldozat.

Tehát nekiálltam előző nap (tegnap), és készítettem helyettesítőt abból, ami volt itthon: kókuszreszelékből kókusztejet.

Íme a recept:

70 gr kókusz reszelék

7 dl víz

  1. Beáztattam a kókuszreszeléket 7 dl vízben kb. egy órára.
  2. Feltettem melegedni, forrástól számítva két percig főztem.
  3. Amikor egy kicsit meghűlt, botmixerrel összeturmixoltam.
  4. Leszűrtem, jól kinyomkodtam belőle a levét.
  5. Egy csapott evőkanál eritritet és egy csipet sót tettem bele.
  6. Ebben főztem meg reggel kettőnknek (a páromnak és nekem) 8 evőkanál zabpehellyel a reggelit.
  7. Lehet ízesíteni baracklekvárral, aszalt szilvával vagy más egyéb gyümölccsel is.

Tapasztalatok

  1. Eddig a három deci tejben áztatott 3 kanál zabpehely kitartott kb. délelőtt 11 óráig, most 10 órakor már olyan éhes voltam, hogy szédelegtem, így hamarabb kellett tízóraiznom. Egész nap ugyanazt ettem, mint amit szoktam, mégis szinte mindig éhesnek éreztem magam. Remélem, ez később megváltozik.
  2. Ami jó tapasztalat: nem éreztem a reggeli után jelentkező feszítő/puffasztó érzést a hasamban, pedig az elfogyasztott mennyiség ugyanannyi volt.

Felhasznált irodalom:

Greger, Michael: Hogy ne halj meg. Budapest: Édesvíz, 2019. 536 p.

A magyar népmese napja

A magyar népmese napja

A mese varázslata „Mert a mese megkönnyebbíti a szívet, és oly porhanyóvá teszi a lelket, hogy az...