Válassza az Oldal lehetőséget

Fogyókúra növényi táplálkozással?
Fogyókúra növényi táplálkozással?

Szerző:
Balassa Margó

2021.05.31.

Olvasási idő:

Bár nem a fogyás miatt döntöttem a növényi táplálkozás mellett,

hanem az egészségem miatt, de nagyon kellemes velejárója lett, hogy a súlyomból veszítettem egy keveset. No nem sokat, csak két kilót, így van még mit tennem az egészséges testsúly elérése érdekében.  

De talán több is lement mint két kiló, mert ha egészségesen táplálkozunk és sokat mozgunk, a súlyfelesleg “átalakul” izommá. És ezt bizony nem jelzi a mérlegünk.

Többféle mutató van az egészséges súly megállapítására.

Rengeteg testömegindex (BMI) kalkulátort találhatsz a neten, amelyekkel ki tudod számolni, hogy milyen a te mutatód. 

A testtömegindexet azonban régóta kritizálják, hogy nem foglalkozik súly elosztásával. A testépítőknek például nagyon magas a BMI értékük, pedig a testzsírszintjük igen alacsony. Lehet, hogy két ugyanolyan magas, ugyanolyan súlyú ember, és az egyik egészséges, a másikon pedig túl sok a testzsír. Ez a testzsír általában a hason alakul ki, a belső szerveken halmozódik fel. És a nagy has sajnos előrevetíti a korai elhalálozást. 

Ezért kitaláltak egy új módszert, úgy hívják, hogy:  

Derék-testmagasság hányados. 

Mérleg helyett egy mérőszalagra lesz szükséged. Húzd ki magad, vegyél egy nagy levegőt, majd lassan engedd ki az egészet. A hasad körméretét kell mérni középen, a kitapintható borda alsó széle és a csípőcsont teteje között. Ideális esetben a mért érték a magasságod fele kell legyen. Ha több annál, akkor a testsúlytól függetlenül ideje elkezdeni egészségesebben étkezni és többet mozogni. 

A hastáji zsírok csökkentését majdnem minden fogyókúra a kevesebb kalóriabevitellel kívánja elérni. Az éhezés azonban hosszú távon nem működik, ugyanis az a tapasztalat, hogy később a fogyókúrázók visszahízzák a leadott kilókat. Sőt, sokszor előfordul az is, hogy még többet mutat a mérleg nyelve. Az éhezés nem jól működik hosszú távon.  

Egy amerikai kutatás alkalmával két csoportot vizsgáltak a fogyás szempontjából.

Az egyik csoport tagjait arra kérték, hogy egyenek meg hetente 5 bögrényi lencsét, babot, csicseri borsót, feles borsót, de egyébként semmit sem változtassanak az étrendjükön. A másik csoportnak 500 kalóriával csökkentenie kellett az élelmiszer fogyasztását. Az eredmény az lett, hogy azok, akik többet ettek ugyanannyit fogytak, mint azok, akik csökkentették az élelmiszer adagjukat.  

Ahelyett, hogy kevesebbet eszünk, az ételeink minőségén kell változtatni. A teljes értékű, növényi élelmiszereken alapuló fogyókúra előnye, hogy nem kell számolgatnod a kalóriákat, mert a növények kevés kalóriát tartalmaznak. Nem kell kevesebbet enned, csak egészségesebb ételeket! 

Miért hangsúlyozom állandóan a növényeket?

Mert ha úgy döntesz, hogy nem eszel húst, de helyette tömöd magadba a tésztákat és az édességeket, akkor attól ne várj túl jó eredményt a fogyókúra szempontjából. Az állatokat megkíméled ugyan, és csökkentheted az ökolábnyomodat is, de sem az egészséged, sem a testsúlyod nem lesz jobb állapotban tőle.   

Nekem a súlyom elvileg ideális, a testtömegindexem is jó, de a derék-testmagasság hányadosom nem. Az a baj, hogy először szépen betartottam amit a Hogy ne halj meg c. könyvben olvastam, aztán kezdtem elcsábulni. Isteni finom spagetti és tészta recepteket találtam a neten, és sajnos kezdtek ezek a fogások túlsúlyba kerülni a zöldségekkel szemben. 

Szóval nagyon jó, hogy most elém került ez a mérési módszer, mert a fejemre koppintott, nem szabad hogy lanyhuljon a figyelmem. 

Nézzük meg, melyek azok az ételek, amelyek a fogyást elősegítik. 

A babfélék hatása: 

Első helyen a listán a babfélék szerepelnek. Ezek a zöldségek tele vannak fehérjével, vassal és cinkkel, amellyel a húst remekül pótolhatod. Ráadásul olyan tápanyagokat is tartalmaznak, amelyek a zöldségekre jellemzőek: rostot, folsavat és káliumot.  Mivel rostokban nagyon gazdag, elősegíti a gyorsabb emésztést. A telített zsír nagyon kevés benne, koleszterint pedig egyáltalán nem tartalmaz. Hát ez valóban minden szempontból ideális növény. Ezért dr. Greger azt ajánlja, az egészségünk és karcsú derekunk érdekében fogyasszunk minden nap ezekből a zöldségekből.  

De mit lehet babfélékből készíteni, hogyan kerüljön az asztalra belőle minden nap. Egy előző cikkemben készítettem egy havi étlap tervezetet, amely figyelembe veszi dr. Greger ajánlásait.

Zabpehely és társai: 

A teljes kiőrlésű gabonafélék közül a zabpehely áll az első helyen, hiszen a legfinomabb reggeli készíthető belőle. Ha ilyen könnyen emészthető, de tápláló étellel kezded a napot, az a jó emésztést nagyban elősegíti. És mint tudjuk, nem mindegy, hogy mennyi étel szívódik fel a szervezetünkben. 

A diófélék valóban fogyasztanak? 

A diófélék bár kalóriadús ételek, de az anyagcsere élénkítő hatása miatt szintén elősegítik a fogyást. Ezt nem gondoltad volna, ugye? Én sem, pedig a kísérletek bizony ezt mutatják. Tehát nyugodtan eheted a mogyoróvajas szendvicset, lehetőleg teljes kiőrlésű kenyérrel, mert ettől vékonyabb lehet a derekad. Ráadásul milyen finom! 

Almaborecet 

Egy felmérésben, az elhízott betegek két csoportjának egyikével naponta itattak két evőkanál almaborecetet tartalmazó italt. Megállapították, hogy az a csoport, amely almaecetet tartalmazó folyadékot ivott, jelentős “zsigeri zsírt” veszített a hasi zsírpárnából. Érdemes ízesítőként beépíteni az étrendünkbe, hiszen ma már nagyon sokféle ízű, egzotikus gyümölcsecet áll rendelkezésünkre. 

Magas rosttartalmú növények (a teljesség igénye nélkül): 

Gyümölcsök: alma, málna, szeder, eper, egres, szilva, cseresznye, fekete ribiszke, banán. 

Zöldségek: bab, borsó, csicseriborsó, lencse, spenót, sóska, cékla, brokkoli, kelbimbó. 

Teljes kiőrlésű gabona: zabpehely, rozs, hajdina.  

Diófélék: dió, mogyoró, mandula, pisztácia. 

A folyadék pótlása! 

Figyelem! A rostban gazdag élelmiszer vízmegkötő tulajdonsága miatt, nagyon fontos megfelelő mennyiségű folyadék pótlásáról gondoskodni.  Minimum 2,5 liter víz fogyasztása javasolt, de ha több növényi rostot fogyasztunk, emelni kell az adagot. 

Felhasznált irodalom:

Greger, Michael: Hogy ne halj meg. Budapest: Édesvíz, 2019. 536 p.

A növényi táplálkozásról szóló cikkeink:

Egészségre fel – avagy a növényi étrend a megoldás? 1.

Egészségre fel – avagy a növényi étrend a megoldás? 2.

Egészségre fel – Húsmentes étkezési terv kezdőknek

Együnk egészségesen, de ne tegyük rabbá magunkat

#Stopbántalmazás

#Stopbántalmazás

Született egy impulzusbejegyzés a privát facebook oldalamra a #stopbántalmazás jegyében. Leírni is fájdalmas, a...