Válassza az Oldal lehetőséget

Gluténmentes étrenddel is boldogan
Gluténmentes étrenddel is boldogan

Szerző:
Kőtörő-Sleisz Anna

2021.09.30.

Olvasási idő:

Az utóbbi években ugrásszerűen növekedett meg a pajzsmirigyproblémával küzdő emberek száma. Napjainkban minden 10. nőt hashimotoval diagnosztizálnak, ami a pajzsmirigy gyulladásának egy autoimmun betegsége. De hogy jön ide a gluténmentes étrend?

2017-ben diagnosztizálták nálam a pajzsmirigy alulműködést, 2018-ban pedig már hashimoto thyreoiditisról volt szó. Nem megyek bele a részletekbe mert nem vagyok endokrinológus, de még 1 órát sem töltöttem el egyik egyetem orvosi tanszékén sem, így laikus érintettként, saját tapasztalatokra hagyatkozva készül ez az írás. De hogy kapcsolódik ide, a gluténmentes étrend?

Mikor a doktornő a kezembe nyomta a leletet, rajta a diagnózissal, nulla magyarázattal, végtelenül megrémültem. Olyannyira, hogy felnőtt nő létemre bizony elpityeredtem. Ekkor azzal vigasztalt:
– Mit sír? Minden 10. nőnek ez a baja, kap rá gyógyszert és élheti az életét normálisan.

A lelki részével nem untatnék senkit. Az már akkor kiderült, hogy a glutén- és tejmentesség szinte alap a pajzsmirigy rendellenességek esetében, s mint később kiderült – addig nem másztam bele komolyabban az étkezés témájába, tudományába -, egészséges szervezet esetén is csak jót tesz.

Gluténmentes, oké, de akkor mit ehetek?

Nem titok, nem ment elsőre. Fogalmam sem volt, mit ehetek a glutént tartalmazó ételek helyett, így rendre elrontottam. Majd rástresszeltem, emiatt ismét elrontottam. Ez ment egészen idén szeptemberig. Kattant valami, magam sem tudom mi, de egy újabb sikertelen próbálkozást követően egy reggel úgy ébredtem, hogy menni fog!

Könnyű volt? Nem! És még mindig nagyon az elején járok, de már nem félek attól, hogy elbukom. Miket eszem?
  • Gluténmentes Abonett kenyér
  • Gluténmentes tészta
  • Friss zöldségek és gyümölcsök (igyekszem idényt, de azért néha lecsúszik egy banán)
  • Párolt vagy sült zöldségek (nagy kedvenc lett az édesburgonya és végre sütőtököt is kapni)
  • Húsok (főleg csirkemell, de csak mert az a kedvencem), panír nélkül természetesen
  • Túró (ebből gyakran körözött készül), sajtok

Ezek csak az alap dolgok. De ma már rengeteg a lehetőség ezen a téren is. Vannak gm péksütik és lisztkeverékek is, s bár nekem ezek nem annyira jönnek be, volt, amit megkóstoltam.

Nem gondoltam volna, hogy jól lehet lakni a pörkölttel úgy is, hogy nem eszem mellé kenyeret. De helyette anyósom kovászos uborkáját fogyasztom, illetve házi savanyúságokat. Az első pár napban volt furcsa, hogy nem telít el annyira egy-egy étkezés, de ehhez is könnyű volt hozzászokni. Hozzáteszem, nálam most tényleg kattant valami, egyébként tudom, milyen nehéz az átállás. 3 évembe telt, mire sikerült.

A gluténmentes életem eddigi legnagyobb kihívása anyósom születésnapjának ünneplése volt. Aggódtam is, bírom-e a tortát kóstolás nélkül hagyni, de végül nekem is jutott egy gluténmentes szelet.

Ami talán a legmacerásabb, ha bármi olyat vásárolok, amit eddig nem, az összetevőlistát át kell bogarásznom. De ez ritkán fordul elő, és még segített is az édességekről való leállásban, ugyanis nem volt kedvem az összes szóba jöhető csokoládé papírját átolvasni.

S akkor így a végére, mi az, amit nem ehetek, ami glutént tartalmazó gabonaféle:
  • búza
  • árpa
  • rozs
  • zab

Ezek semmilyen formában nem fogyaszthatók egy gluténmentes étrend esetén. Így tudtam meg, hogy bizonyos kukoricapehely és csokoládé is tartalmaz árpamalátát. Szomorú felismerés volt, de szerencsére vannak teljesen gm édességek is.

Lassan 1 hónapja étkezem gluténmentes módon és egyelőre nem lemondásként élem meg, hanem új lehetőségként. Voltak nehéz pillanatok (pizzarendelés, amit én hoztam haza, ne mondjam milyen illatok terjengtek az autóban…), de erős az elhatározásom.

Tudtátok, hogy a Dema magazinnál nem én vagyok az egyetlen, aki az étrendje változásáról ír? Margó cikkének első részét a növényi táplálkozás témájában itt olvashatjátok.

Ha van kedvetek, saját tapasztalatotok, osszátok meg velünk a Dema Café csoportban.