Válassza az Oldal lehetőséget

Ha megfelelő mennyiséget alszunk, miénk lesz a leghatásosabb életelixír – állítja Matt Walker agykutató
Ha megfelelő mennyiséget alszunk, miénk lesz a leghatásosabb életelixír – állítja Matt Walker agykutató

Szerző:
Balassa Margó

2022.06.08.

Olvasási idő:

Matt Walker agykutató azt állítja, számos betegségnek lehet az oka a kevés és nem megfelelő alvás: Alzheimer kór, szívbetegség, rák és az immunrendszer nem megfelelő működése.  

Az alvás nem valami kényúri szeszély, hanem biológiai alapszükséglet. Ha kialvatlanok vagyunk, viharosan rosszra fordulnak a dolgok az agyban is és a testben is. A kutatások kimutatták, hogy az öregedést is nagy mértékben elősegíti az alváshiány. Ha megfelelő mennyiséget alszunk, miénk lesz a leghatásosabb életelixír. 

De mit tegyünk, ha nem tudunk elaludni? Matt Walker erre is ad válaszokat.

Tudományosan megalapozott ötletek a jó alvás érdekében: 

1. A rendszeresség király! 

Lehetőleg mindig ugyanabban időben feküdjetek és keljetek fel, akár hátköznap, akár hétvége van. 

2. Hűvös hálószoba! 

Alvás kezdetén nagyon előnyös csökkenteni a test hőmérsékletét, így könnyebben alszunk el. Inkább hidegebb, mint melegebb szobában érdemes aludni, az ideális hőmérséklet: 18 Celsius fok. 

3. Legyen sötét! 

Sötétben több melatonin nevű hormon szabadul fel, amely segíti az alvás jó minőségét, egészséges időzítését. Használhatunk szemmaszkot is, ha fények szűrődnek be és nincs teljesen sötét a lakásunkban. 

4. Kapcsold ki a számítógépet, TV-t! 

A lefekvés előtti utolsó órában ne számítógépezzünk, tévézzünk és telefonáljunk. A fényt a lakásban vegyük le kisebbre, kapcsoljunk fel hangulatvilágítást. 

5. Hagyd el a délutáni koffeint, mértékletesen fogyassz alkoholt! 

Próbálj meg tartózkodni a délutáni és esti koffeintől, és ne alkoholos állapotban feküdj le aludni. 

6. Levezető rutin!

Azt gondoljuk, ha lekapcsoljuk a villanyt, egyből el kell aludnunk, de ez nem így működik. Az alvás egy élettani folyamat, kicsit a repülőgép leszállásához hasonlít. Időbe telik, amíg az agyunk fokozatosan “leereszkedik” az alváshoz.  

Mindenkinek meg kell találnia az ő megfelelő rutinját és ahhoz a lehetőségei szerint ragaszkodnia kell. Lehet például relaxálni, valami könnyedebb történetet olvasni, végig gondolni mi történt aznap, mi volt jó a napban stb.

7. Mit tegyünk, ha álmatlanul forgolódunk az ágyunkban! 

Fel kell kelni, át kell menni egy másik helyiségbe, valamivel le kell kötni magunkat. Az agyunk ugyanis nagyon hamar összeköti az éberség fogalmát a hálószobával, az ágyunkkal. Ezt a képzettársítást meg kell szakítanunk valamilyen más tevékenységgel: pl. olvasással. Csak akkor feküdjünk le újra, ha elálmosodtunk. 

Természetesen ha valaki komolyabb alvászavarban (alvási apnoé-ban) szenved, neki ezek a tippek sajnos nem segítenek, mindenképpen forduljon orvoshoz. 

Forrás

A falu hangjai

A falu hangjai

Vasárnapi idill A nagyváros zajától megcsömörlött értelmiségiek szívesen vesznek parasztházat egy faluban. Őket itt...