Válassza az Oldal lehetőséget

Meghódította Győrt a Munch.hu
Meghódította Győrt a Munch.hu

Szerző:
Balassa Réka

2021.03.01.

Olvasási idő:

Az egyik legjobb dolog 21. századi fiatal vállalkozóként az, hogy sohasem volt még könnyebb a networking, mint manapság. A győri Start IT Up közösség tagjaként csöppentem bele a magyarországi és a nemzetközi startup élet pezsgő forgatagába. Az egyik Startup Szerdán találkoztam először a Munch.hu nevével. Négy fiatal srác mosolygott a Power Pointos prezi egyik diájáról, az előadó pedig azzal motivált minket, hogy látjátok, nincs lehetetlen, akármilyen fiatal is vagy, megvalósíthatod az álmaidat, sikerre vihetsz egy céget és jobbá teheted a világot!

Ugyanezt éreztem azon a február 9-i esős napon, amikor részt vettünk a Munch.hu első győri sajtótájékoztatóján. A képen szereplő négy srácból egyikük volt jelen: Perepelica Kirill, akinek a Munch.hu impresszuma szerint fő feladata a vendéglátóhelyekkel való kapcsolattartás. Kirill egyik kollégájával, Pethes Ambrussal érkezett, aki a marketingért és a partnerkapcsolatokért felel a cégnél. A két ambíciózus fiatal srác percek alatt elfeledtette velem, hogy milyen borzalmas kint az idő, és én már csak azzal tudtam foglalkozni, hogy mi itt most tényleg jobbá tesszük a világot.

Dióhéjban

Ahogy már Adri beharangozó cikkéből megtudtátok, a Munch.hu egy applikáció, amelyben el nem adott ételt lehet menteni – azaz különféle meglepetéscsomagokban jelentősen olcsóbban, akár 60-70%-os kedvezménnyel megvásárolni.

Na de hogy indult a Munch Squad?

Kirill elsztorizta a sajtótájékoztató résztvevőinek, hogy hogyan is alakult ki a MunCsalád. Az alapítók mind a négyen közgazdászok, a Corvinus egyetem hallgatói. Az élet több platformon is összehozta őket, közös szemináriumokon, diákszervezeti előadásokon találkoztak, inspirálódtak és a közös munka végül abban csúcsosodott ki, hogy alapítottak egy startupot. A startupoknak egyik közös nevezője az úgynevezett társadalmi impact megléte, tehát hogy a vállalkozás elérjen egy olyan pozitív célt, amely jó hatással van a társadalom életére, jövőjére.

Kirillék az ételpazarlás problémáját tervezték megoldani. Sokkoló adatokat osztottak meg velünk: A világon évente közel másfél milliárd tonna étel kerül a szemétdombra. Ez egy irgalmatlan szám. Magyarország ebből majdnem kétmillió tonna élelmiszerrel „veszi” vagyis inkább dobja ki a részét. A fiatalok tehát elhatározták, hogy vállt vállnak vetve fognak küzdeni e jelenség ellen.

Az egyik első partner

A sajtótájékoztatónak a Westy Zöldfutár központja adott otthont, a házigazdák pedig Magyar Szilárd és Hajnalka voltak. Szilárd köszöntőjében elmondta, hogy a Westy Zöldfutár egyik alapelve a környezetvédelem. Elektromos autók szállítják az ételt, amelyeket lebomló dobozokba csomagolnak. Ezért is volt számukra egyből szimpatikus a Munch.hu szemlélete.

A országszerte több mint 150 partnerrel rendelkező Munch.hu a Westy Zöldfutár mellett még 8 győri vendéglátóegységet, kisboltot igazolt le indulásakor. Azóta az Ételmentők – Győr Facebook csoport lelkes posztolóinak tanúsága szerint még több vendéglátóegység csatlakozott a kezdeményezéshez. Az indulásban nagy segítségükre volt a Greenstic, akik több vendéglátóssal is összekötötték a startuppereket. A cég lebomló csomagolást gyárt éttermek részére.

A Greenstic mellett a srácok köszönetet mondtak a K&H Start it inkubátor programjának, akik budapesti és győri irodát, mentorokat és sok más egyéb támogatást biztosítottak számukra. Kirill kiemelte, hogy egy 7-8 hónapos csodálatos utazáson vannak túl, amely közben rengeteget fejlődtek, tanultak. Ezért is annyira hálásak a K&H programjának, hiszen szerinte ez nélkülük nem sikerülhetett volna.

A sajtótájékoztató képeit Alpár Fruzsina és Vincze Zsombor készítette.

Sikerek és nehézségek

A vállalkozók az elmúlt időszak sikereit is megosztották velünk. Az első és legfontosabb eredmény, hogy ők és a fogyasztók már több mint 10.000 ételt mentettek meg. Az elején azonban más volt a helyzet, amikor még nem voltak meg ezek a számok. Az elindulásban Kirill szerint leginkább az segített, hogy ez egy jó ügy. Szerencsére voltak olyan nyitott vendéglátós tulajdonosok, akik támogatni akarták a fiatal vállalkozókat, így zsenge koruk ellenére is teljesen komolyan vették őket és leültek velük tárgyalni az asztalhoz. Ez egy nagyon jó hír minden fiatal vállalkozónak: Ne aggódj a koroddal kapcsolatban, ha az ügyed jó, ki fognak állni melletted! Kirilléknek most már vannak statisztikáik, amelyekkel operálni lehet, ill. fontos emberek is beállnak mögéjük. Pl. Marsalkó Dávid zenész, énekes jelölte őket a Highlights of Hungary díjra, melyen különdíjat kaptak.

Oké-oké, ez tényleg király, Munch.hu meg minden, le fogom tölteni, de hogyan kell ezt kiejteni?

Kirill elmondta, hogy az angol nyelvű munch szó a következőt jelenti: majszol, rágcsál. A szó nagyon passzol az apphoz, de a név megszületésénél egy múzsa is bábáskodott: Albert, az egyik alapító egy kedves barátnőjének Muncs a beceneve, így ő inspirálta a névadást. Nagyon kompakt az elnevezés, ugyanis mindenféle összetett szót ki lehet vele alakítani, amelyekkel a cég különböző platformjainak, tagjainak nevet lehet adni, így létrejött pl. a MunCsalád, akik a MunCsevejben beszélgethetnek egymással muncsolás közben.

Angolul a kiejtés egyébként máncs, de a magyarok muncsnak mondják, a cég vezetőinek pedig mindenhogyan tetszik, szóval kedves olvasó: Úgy hívod a Munchot, ahogy csak szeretnéd.

És vendéglátósként nem jelent terhet számomra az alkalmazás használata?

Nem fogják a vendégek megvárni az estét, hogy féláron juthassanak az ételhez? És mi van az adminisztrációval? Kell nekem erre egy külön ember?

Magyar Szilárd szerint az emberek nem esnek át a ló túloldalára, viszont mind a vendéglátósoknak, mind a vendégeknek nagyon fontos, hogy hasznosítani tudják az el nem adott ételeket. Még így is tartalmaz az ár szerencsére egy nagyon minimális hasznot. Vedd meg, edd meg, dobd el, felgyorsult világ – ezt a szemléletet szeretnék Szilárdék és a Munch.hu is egy picit lelassítani.

Szilárd kiemeli, hogy a felület könnyen kezelhető, nem ró a dolgozókra plusz adminisztrációs feladatokat. Kirill nyomatékosította, hogy az egyik legfontosabb fejlesztési céljuk, hogy a partnereik válláról teljesen levehessék a terhet.

Tehát: Nincs más hátra, mint előre! Hajrá Munch!

A falu hangjai

A falu hangjai

Vasárnapi idill A nagyváros zajától megcsömörlött értelmiségiek szívesen vesznek parasztházat egy faluban. Őket itt...