Válassza az Oldal lehetőséget

Nemtervezős tervezés
Nemtervezős tervezés

Szerző:
Csáktornyai Katalin

2021.07.14.

Olvasási idő:

“Aki nem tervez, az a bukást tervezi meg.” Winston Churchill

Céltalanul bolyongva, úszva az árral és a mindennapokkal nehéz teljes életet élni.  Az álmainkat, vágyainkat pedig tervezéssel tudjuk elérhető célokká alakítani. 

De mi van akkor, ha a terveink állandóan borulnak és napról napra egyre nagyobb stresszforrássá válnak bennünk? 

Ember tervez, Isten végez? 

Többszörösen hátrányos helyzetűnek érzem magam, hiszen édesanya vagyok, kreatív munkát végzek, és sokszor a külső-belső körülmények is igen erős hatással vannak rám. 

Ez gyakorlatban annyit tesz, hogy hiába vezetném be a feladataimat egy csinos kis határidőnaplóba, hibába osztanám fel napokra bontva akár a munkámat, akár a családdal kapcsolatos teendőket, mert egészen biztos, hogy történik valami, ami keresztülhúzza a számításaimat.  

Miért? Mert például váratlanul lebetegszik a kisfiam. Esetleg durva front jön, vagy napokig rosszul alszok és aztán képtelen vagyok gondolkodni, igényes munkát kiadni a kezemből. 

Az elintéznivalók pedig csak tolódnak és torlódnak, én meg elmerülök a kétségbeesésben és egyre kevesebb kedvem van bárminek is nekiállni. 

Ennek ellenére sem a céljaimról, sem a tervezésről nem vagyok hajlandó lemondani! 

Sokféle módszert kipróbáltam, mire megtaláltam a számomra megfelelő technikát, amit magamban csak “nemtervezős tervezésnek” hívok. 

Ezt szeretném megosztani segítségképpen azokkal, akiknek hozzám hasonlóan terhet jelentenek a szigorú keretrendszerek, mégis haladni szeretnének a feladataikkal. 

A nemtervezéshez  nincs szükség másra, mint egy üres naplóra meg egy tollra. 

(Én szívből ajánlom, hogy legalább erre a napi 5-10 percre felejtsük el a digitális alkalmazásokat. Egészen más hatása van annak, ha kézzel írsz le valamit, mintha bepötyögöd a gépbe vagy a telefonba.) 

Legyen egy kis füzeted, amit a nap elején elő tudsz venni és aztán a kezed ügyében tudsz tartani.  

Készíts listát!

Első, vagy inkább nulladik lépésként írd le, hogy milyen feladataid vannak, abban a sorrendben, ahogy éppen eszedbe jut. Ezt elég egyszer elkezdeni, aztán folyamatosan frissíteni, kihúzni, ami már kész és hozzáadni az új tételeket. Azért a káosz elkerülésének érdekében érdemes hetente, kéthetente új lapra letisztázni az egészet.

Ha eddig csak a fejedben tároltad és forgattad a tennivalókat, akkor már ezzel is sokat tehetsz azért, hogy egy nagy és frusztráló tehertől megszabadítsd az agyad. Ráadásul látni fogod, hogy nem is olyan végeláthatatlan sok elintéznivalód van, mint ahogyan érezted.  

Indíts el a napod! 

Mielőtt bármibe belekezdenél és hagynád, hogy az apróbb tennivalókkal elússzon az időd, a listádból válassz ki annyi feladatot, amennyit aznap egészen biztosan el tudsz végezni, a többivel pedig egyelőre ne foglalkozz. Kezd azokkal, amik sürgősebb, fontosabb teendők, de figyelj rá, hogy ne vállald túl magad, mert az újabb frusztrációt szül benned a nap végén.  

A kiválasztott tételeket írd fel egy üres lap tetejére, a kijelentéssel együtt, hogy el is fogod azokat végezni. Messziről kerüld el a “kell” és a “kellene” szavak használatát. 

 Helyette fogalmazz így: 

“Ma kitakarítom a fürdőszobát.” vagy “Ma 16 óráig válaszolok a megválaszolatlan e-mail-ekre.” “Ma összeszedem a szükséges infókat a tetőcseréhez.” 

Mondhatnánk, hogy ezzel megtervezed a feladataidat, de te most “nemtervezel”. Csupán leírtad magadnak, hogy milyen napod lesz. Éppen ezért nyugodtan hozzá tehetsz olyan gondolatokat is a végére, mint hogy:

“Ma vidám és energikus leszek.” “Ma nem állok neki egyszerre három dolognak” “Ma különösen türelmes leszek a kollégáimmal.” 

Adj hálát! 

Miért? Mert a hála érzése pozitív energiákkal tölt fel és segít számba venni mindent, amid van és azt is, amire vágysz. Megtartja benned a motivációt és száműzi belőled a kötelességekkel járó negatív érzéseket.  

Írj fel ide olyan tételeket is, amik egyfajta jutalmat jelentenek majd az elvégzett feladatok után. 

Például: 

“Hálás vagyok, hogy szép és tiszta otthonom van” 

“Hálás vagyok, hogy könnyedén meg tudom válaszolni az e-mail-eket” 

“Hálás vagyok, hogy van elég munkám” 

“Hálás vagyok, hogy a feladataim elvégzése után játszhatok a kisfiammal” 

Írj kívánságlistát! 

Vedd elő a gyermeki éned, képzeld el, hogy nem ismered még azokat a korlátozó gondolatokat, amikkel felnőttként szembesülsz. Írd le a legtitkosabb vágyaidat és kérd Istent, az univerzumot, magadat, vagy bármit és bárkit, akiben leginkább hinni tudsz, hogy teljesítse őket. 

Például:

“Kérek egy új kocsit!” “Előléptetést kérek!” “Kérek egy nagyobb lakást!” 

Ha terveznél, akkor ezek a tételek lennének a hosszú távú céljaid. Azok, amikhez egyelőre nem látod az utat, amik felé nem tudsz konkrét lépéseket tenni.  

Ha minden nap leírod őket, szépen helyet kapnak a gondolataidban, segítenek nyitva tartani a szemed és észrevenni majd azokat a lehetőségeket, amik közelebb vihetnek hozzájuk. 

Ne hallgass rám! 

A fent leírt napi 5 perces rutint azoknak ajánlom, akik már túl vannak pár kísérleten, sorozatos csalódásokat éltek át, és arra a gondolatra jutottak, hogy a precíz tervezés egyszerűen nem nekik való. Nem vagyunk egyformák, mindenkinek más módszer működik.

Ahhoz azonban, hogy megtaláld az igazit, fontos a megfelelő önismeret. Ne várj magadtól olyat, ami teljesen szembemegy a személyiségeddel, ugyanakkor a folyamatos fejlődésről se mondj le! 

Tervezéssel, vagy nemtervezéssel, de hozd ki minden napból a legjobbat!

#Stopbántalmazás

#Stopbántalmazás

Született egy impulzusbejegyzés a privát facebook oldalamra a #stopbántalmazás jegyében. Leírni is fájdalmas, a...